7day Northern Adventure, maandag 2 september - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Babs Eck - WaarBenJij.nu 7day Northern Adventure, maandag 2 september - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Babs Eck - WaarBenJij.nu

7day Northern Adventure, maandag 2 september

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Babs

07 September 2013 | Namibië, Swakopmund

We gaan vanochtend nog een extra gamedrive doen, in de hoop een groep leeuwen tegen te komen omdat die zich erg weinig hebben laten zien, voordat we vertrekken naar onze volgende bestemming. Dus de afspraak is om half 7 op maar Joke en ik besloten gisteravond tegen een uur of 11, om al om half zes op te staan zodat we weer eerst naar de waterhole kunnen voordat we vertrekken, want ten slotte, misschien kom je hier nooit meer terug... Al onze spullen moeten al naast de wagen gereed staan maar we hoeven de tenten niet af te breken, dat zal Kaleb voor ons doen als wij op pad zijn. We nemen enkel een kop koffie of thee, het ontbijt komt straks als we terug zijn tegen een uurtje of wat.. Kaleb zal vast weer wat lekkers maken voor ons. Dat is overigens wel het nadeel van assistent zijn, merendeels blijven zij achter op de campsite om het eten voor te bereiden..

Om 9 uur terug voor warm ontbijt en dan is het echt tijd om te vertrekken vanuit Etosha. We gaan naar Grootberg Pass maar onderweg bezoeken we een Himba stam verdeelt over twee dorpen. Deze groep komt uit het Kaokoland gedeelte en is hier neergestreken. We worden opgewacht door een gids en na wat uitleg over de manier van begroten, Moro…perivi…nawa… , met de daarbij behorende handdrukken gaan we op pad. Hij vertelt ons hoe de mannen meer dan 1 vrouw mogen hebben, afhankelijk van hoe rijk hij is want voor een vrouw moet hij twee koeien betalen aan de ouders, hoe de hutten worden gemaakt en wat de schoonmaakrituelen van de vrouw zijn want.. de vrouwen gebruiken nooit water om zich te wassen. Zij smeren zich in met fijngemalen oker vermengd met diervet en om zich te ontdoen van luchtjes stoken ze een bepaalt soort hout, stoppen de kooltjes in een speciaal bakje en halen de rook langs alle “niet zo fris” riekende plekjes. Hun leren kleding gemaakt van dierenhuiden ondergaat eenzelfde ritueel. Na deze tradities is het tijd voor wat anders, de dames verzamelen zich in een kring en proberen hun waren te slijten wat hier en daar ook goed lukt.

Na de lunch rijden we verder richting Hoada Community Camp, een werkelijk paradijselijke plek tussen granieten rotsen en Mopane bomen!