Conservation - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Babs Eck - WaarBenJij.nu Conservation - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Babs Eck - WaarBenJij.nu

Conservation

Door: wnfbabs

Blijf op de hoogte en volg Babs

23 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Donderdag 20 oktober

Naast het monitoren en in kaart brengen van de olifanten en leeuwen doen de onderzoekers (mijn groep dus) ook iedere week, 2 dagen conservation work.

In week 1 & 2 zijn we een dag naar (basis) school Mdeltshe geweest alwaar we begonnen zijn met het verwijderen van doornstruiken en grote stenen van het schoolterrein waarna we al het zwerfvuil hebben weggehaald. Je zult begrijpen dat ze hier niet net als wij een vuilophaaldienst hebben en het verbranden van vuil moet zeer zorgvuldig gebeuren, zeker in de droge tijd omdat door de aanhoudende wind het gevaar op (bos) branden zeer groot is. Gevolg is dat iedereen eigenlijk alle verpakkingsmaterialen laat vallen daar waar ze op dat moment staan. Doordat wij laten zien dat het misschien ook anders kan (de vrouwen, kinderen en hier en daar ook wat mannen kwamen ons gelukkig helpen) en door het aanreiken van afsluitbare vuilnisvaten hopen we dat het in de toekomst wat beter gaat. We hebben een hele goede start gemaakt met het neerzetten van een omheining (gefinancierd door Thanda Foundation en African Impact), gaten moesten worden gegraven waarna de palen erin konden worden vastgezet met cement. Helaas is er geen tijd meer om het verder af te maken, meer projecten staan op de planning, en dus hebben we de overdracht naar de community op dag 2 gedaan, zij zullen het werk verder afmaken. Veel zingen en dansen kwam er na de overdracht aan te pas en je zult begrijpen, ook deze dame ontkwam niet aan een dansje. Gelukkig kan ik vrij aardig met mijn billen schudden dus aan gejuich geen gebrek :-).

Veel mooie momenten hebben die twee dagen de revue gepasseerd, mijn adoptie door een klein meisje dat me niet meer los wilde laten en me steeds mama noemde, het smeren van een beetje zonnebrand op hun neusjes en balsem op hun lippen. De voetbalmatches gespeeld op het voetbalveld dat wij zojuist gecreëerd hadden, handklapspelletjes en ga zo maar door. Het grootste winstpunt aan onze zijde was misschien wel dat een jager (lees stroper) toezegde nooit meer op Thanda te zullen jagen omdat we dit hadden gedaan voor zijn gemeenschap. Heel fijn dat ook dit onderdeel was van het project dat ik hier doe!

En dan hebben we daar de sloopwerkzaamheden, bruut geweld komt daar aan te pas. Het verwijderen van oude omheiningen eens bedoelt om olifanten en ander groot wild tegen te houden. (Kleine uitleg; de eigenaar van dit gamereserve heeft nog niet zo lang geleden een nieuw stuk grond aangekocht, Kingsland, dat hij tegen einde jaar wil samenvoegen met het huidige terrein vandaar deze werkzaamheden. ) Ook daar weer palen en cement, maar dan soms meer dan een meter diep in de grond dus pikhouwelen, sloophamers en veel spierkracht. Maar liefst vier uur nodig voor twee palen met een groep van 9 man/ vrouw dat zegt genoeg!! Het verwijderen van een plant (naam kan ik momenteel even niet correct naar boven halen, komt waarschijnlijk door het vroege tijdstip..) die hier oorspronkelijk niet thuishoort, zich snel uitbreidt en enkel sporadisch gegeten wordt door olifanten. Op de plaatsen waar deze plant groeit, groeit geen gras derhalve; weg ermee en dus wederom pikhouwelen en blik op oneindig.

Volgende week zullen we verder gaan met het creëren van een kleine waterzuivering op Thanda basecamp tbv het omzetten van afvalwater naar drinkwater voor de wilde dieren. Deed me ineens aan thuis (lees werk) denken… Snel vergeten want ik heb hier nog 10 dagen te gaan… JIHAAAAAA!!!!

X!

• 24 Oktober 2011 - 08:03

Marieke:

Goed bezig Babs! Heb je geen filmpje van jouw dansje? Zal een leuk gezicht zijn jij met je witte haren tussen al die donkere krulletjes. Fijn om te zien dat het weer goed is! Hier hebben we een super weekend gehad qua weer, de blauwe heldere lucht doet iedereen goed.
    Ga zo door met goede werken verrichten en avonturen beleven.

Liefs Marieke

• 24 Oktober 2011 - 09:36

Frits:

Hé Babs, Jaaahh... leuk om je hard aan het werk te zien..