Leeuwen, leeuwen en nog eens... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Babs Eck - WaarBenJij.nu Leeuwen, leeuwen en nog eens... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Babs Eck - WaarBenJij.nu

Leeuwen, leeuwen en nog eens...

Door: wnfbabs

Blijf op de hoogte en volg Babs

23 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

17 oktober, maandagochtend

Het was weer een fantastische dag! Al vroeg in de ochtend hoorde ik in de verte de leeuwen brullen. Even geduld, ik kom er aan!

Vanochtend om 6 uur weer op gamedrive en al rap bleek het een echte leeuwen dag te worden. Nog maar net onderweg en daar waren Night, Niles & Savannah een beetje aan het rondhangen met z’n drie. Wat later zagen we Scar alleen in de bosjes liggen, af en toe hoorden we hem zachtjes brullen . Waar is Spot want de twee broers zijn toch altijd samen..? Al snel bleek dat Spot wederom over het wildrooster was gesprongen, op de vlucht voor zijn rivalen van de North Pride, zoals hij eind vorige week ook al had gedaan. De N-jongens zijn een half jaar ouder, derhalve groter en sterker. Op dit moment zijn beide troepen bezig hun territorium te verleggen, hun krachten te testen en daarbij delven de S-mannen nog steeds het onderspit. Om Spot weer terug aan de goede kant te krijgen moest een Warthog worden opgeofferd, deze werd aan een boom gebonden zodat Spot in de buurt bleef om later op de dag verdoofd te worden en teruggebracht. Toegezegd is dat wij daarbij mogen zijn, voor ons natuurlijk super spannend!!

Spot en Scar achterlatend vervolgen we onze weg… Na een half uur was daar de moeder van de North Pride, Narnia, met haar dochter Nala en cubs, Nappy, Nibbels & Naomi. Ze stoorden zich geenszins aan onze wagen en dus hadden we voor de allereerste keer de gelegenheid om de welpen eens goed te bekijken en fotograferen. Niet eens het geslacht was bekend wat toch wel handig is als je een ID kit samen moet stellen. Al rap bleek dat het om “two female & one male” ging. Alle kenmerken (littekens, vlekjes of andere afwijkingen) konden genoteerd worden en foto’s van alle kanten gemaakt, eindelijk voldoende aanwezig om volwaardige ID kits te maken. Snel terug om aan de administratieve kant van het project te werken..

Na de lunch weer op gamedrive, deze keer met ook de nieuwe leden van onze groep die na de uitgebreide briefing van vanochtend wel toe zijn aan wat frisse lucht. Om ze direct waar voor hun geld te geven en te laten zien waar een deel van onze taken ligt zijn we weer bij de meiden gaan kijken en ook deze keer keken we onze ogen uit!

Kleine update; Spot is nog steeds aan de andere kant van de omheining. De mannen zijn er nog niet in geslaagd hem zo dicht te benaderende dat hij gedart kon worden. Schijnbaar voelt hij zich wel lekker en op zijn gemak, verlost van zijn dominante broer en halfbroers.

Jullie vragen je wellicht af waarom ik nog niets heb gemeld over Big Daddy, de vader van alle welpen. Helaas is hij afgelopen maart in een strik terecht gekomen en gedood door de plaatselijke bevolking. Echt een ramp gezien hij het dominante mannetje op Thanda was. Een gevolg van de dood van Big Daddy is dat de zonen nu geen voorbeeld meer hebben, zich niet goed weten te gedragen en dientengevolge ook paren met hun zus/ half zus, de gevolgen daarvan hoef ik niemand uit te leggen. Om het nu nog gecompliceerder te maken kan er momenteel geen nieuw mannetje geïntroduceerd worden omdat deze dan onmiddellijk de huidige welpen zal doden om de moeders weer loops te krijgen. Moeilijke beslissingen moeten worden genomen door het management hoe dit op te lossen!

De South Pride is al enige weken niet meer gesignaleerd, moeder Sahara is nu behoorlijk agressief en om haar nieuwe welpen te beschermen heeft ze zich goed verstopt. Zou wel heel mooi zijn als ik haar ook nog mag aanschouwen in mijn laatste week…

• 23 Oktober 2011 - 11:08

Pieter:

Genoeg dominante mannetjes op de wereld !! Helaas te weinig echte leeuwen!
    maar mooi om zo'n Pride proces te volgen.
    Hoeveel duizende foto's heb je inmiddels??? haha

gr,

• 24 Oktober 2011 - 08:10

Marieke:

Gave foto's!!!! Het blijven wel wilde dieren he ook al zien ze er erg mooi en schattig uit, doe voorzichtig he!

• 24 Oktober 2011 - 10:47

Frits:

Whaw!! Dat zijn mooie plaatjes, heb je die zelf gemaakt?

Groetjes